Szukaj lub Dodaj stomatologa

Stomatologa

Dodaj lekarza / gabinet

Leczenie kanałowe

Endodoncja – w trosce o zdrowe zęby bez ubytków

Endodoncja jest działem stomatologii, który zajmuje się diagnostyką oraz leczeniem schorzeń miazgi zębowej i tkanek okołowierzchołkowych. Podstawą tej dziedziny jest leczenie endodontyczne, tzw. leczenie kanałowe. Dzięki fachowo przeprowadzonym zabiegom można uchronić wiele bardzo zniszczonych zębów przed ekstrakcją.

Leczenie kanałowe – na czym polega?

Istotą leczenia kanałowego jest precyzyjne oczyszczenie wnętrza korzenia  i jego szczelne wypełnienie specjalnym materiałem stomatologicznym.

Podczas zabiegu lekarz stomatolog usuwa zmienioną zapalnie lub zainfekowaną bakteriami miazgę. Ostrożnie i precyzyjnie oczyszcza kanał, a następnie poszerza jego środek. Kolejnym krokiem jest dezynfekcja za pomocą specjalnych środków – po to, by ostatecznie szczelnie wypełnić kanał odpowiednio dobranym materiałem. Ostatni etap to zamknięcie zęba plombą, a jeśli to konieczne – następuje odbudowa protetyczna, aby ząb odzyskał pełną funkcjonalność.

Aby cały zabieg był dokładny, w nowoczesnych gabinetach wykorzystywane są mikroskopy operacyjne (sprzęt pozwalający na wgląd w komorę zęba i kanałów) oraz endometry (urządzenia elektroniczne służące do pomiaru głębokości kanału zębowego).

W zależności od potrzeb konkretnego pacjenta, zabiegi z zakresu, jakim jest endodoncja, mogą być wykonywane w znieczuleniu miejscowym. Dzięki temu leczenie jest zupełnie bezbolesne i nie wiąże się z żadnym dyskomfortem pacjenta – szczególnie, jeśli w gabinecie stosowane jest znieczulenie komputerowe.

Kanałowe leczenie – wskazania

Leczenie kanałowe jest jednym z najczęściej przeprowadzanych zabiegów dentystycznych. Wykonuje się je m.in. w takich przypadkach jak:

·         głębokie ubytki wywołane zaawansowaną próchnicą
·         martwica miazgi
·         zgorzel miazgi
·         zapalenie tkanek okołowierzchołkowych
·         urazy mechaniczne zęba
·         planowane leczenie protetyczne.

Ponadto kanałowe leczenie przeprowadzane jest u pacjentów, u których zaszły pewne nieprawidłowości podczas poprzedniego leczenia kanałowego, takie jak np. nieszczelne wypełnienie kanałów. Tego rodzaju leczenie niejednokrotnie pozwala uratować zniszczonego zęba przed trwałym usunięciem.

Chociaż leczenie endodontyczne jest zabiegiem rutynowym, nie może być przeprowadzane u wszystkich pacjentów. Do przeciwwskazań zaliczyć można m.in. choroby serca, choroby nerek, schorzenia wątroby, zaburzenia endokrynologiczne. Dlatego bardzo ważne jest, by o stanie zdrowia poinformować stomatologa – najlepiej już na pierwszej wizycie.

Znajdź dobrego stomatologa w mieście

Podejrzewasz, że czeka Cię kanałowe leczenie? Aby mieć pewność prawidłowo przeprowadzonego zabiegu, wybierz dentystę, którego specjalnością jest endodoncja. Dzięki temu raz wyleczony ząb nie będzie wymagał powtórnych zabiegów endodontycznych.

Zamieszkujesz Łódź, Bełchatów, Koluszki, Brzeziny lub inne miasto? W naszym serwisie znajdziesz najlepszego stomatologa – polecanego przez wielu pacjentów. Zapoznaj się z opiniami, a następnie umów na wizytę.